Voorkom een familievete met de erfrechtverklaring

Het laatste dat je wilt is dat de verdeling van een erfenis eindigt in ruzie in de familie. De ene broer vindt dat de andere het recht niet heeft om het ouderlijk huis te verkopen. Dit terwijl het huis wel op zijn naam staat. Een voorbeeld waarbij de erfrechtverklaring  helderheid kan verschaffen. Deze verklaring bepaalt wie wat erft en wie gerechtigd is om de laatste financiële zaken van de overledene te regelen.

Een erfrechtverklaring moet worden opgesteld door een notaris. Vooraf is het nodige aan onderzoek nodig. Alle erfgenamen worden in kaart gebracht en de exacte inhoud van het testament wordt gecontroleerd. Zo is de notaris er zeker van dat in de erfrechtverklaring wordt voldaan aan de wensen van de overledene. 

Situaties waarin je een erfrechtverklaring nodig hebt
Een erfrechtverklaring is er niet alleen om ruziënde familieleden te sussen, maar ook om bepaalde zaken van de overledene te regelen. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar de bankrekening van een overledene beheren. Met een erfrechtverklaring toon je aan dat jij deze bevoegdheid hebt. In deze situaties wordt ook vaak om een verklaring gevraagd: 

  • Belastingteruggave ten name van de overledene
  • Uitkeren van de levensverzekering
  • Als de woning tot de erfenis behoort
  • Door financiële instellingen (banken, pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen etc.)


Verklaring van erfrecht is niet altijd nodig
Een verklaring van erfrecht is niet altijd nodig. Bijvoorbeeld wanneer de langstlevende partner nog leeft, er geen testament is of als er niet meer dan €100.000 op de bankrekening van de overledene staat. 

Erfrechtverklaring voor woning, grond of schip inschrijven bij Kadaster
In het Kadaster staat vermeld wie eigenaar is van een woning, schip of stuk grond. Wanneer de eigenaar overlijdt, blijft deze vermeld als rechthebbende. Door de erfrechtverklaring in te schrijven bij het Kadaster wordt dit recht overgeschreven op de juiste persoon. Hierdoor kan niemand anders het eigendom opeisen. Het overschrijven heeft daarnaast de volgende voordelen:  

  • De doorlopende kosten worden op het juiste moment doorberekend aan de rechtmatige eigenaar. Zo krijgt deze persoon op tijd de WOZ-beschikking op zijn of haar naam. 
  • Geen extra kosten voor een erfgenamenonderzoek bij de verkoop van de woning. 
  • Als de administratie van het onroerend goed na overlijden snel op orde is, hoeven overheidsorganisaties achteraf minder te corrigeren. De afhandeling is daardoor sneller achter de rug en de rompslomp minder.


Met een erfrechtverklaring toon je aan dat jij recht hebt op (een deel van) de erfenis. De verklaring kan ook bepalen wie de laatste financiële zaken voor de overledene mag regelen. Uiteraard moet dit zorgvuldig en duidelijk gebeuren, zodat bij onenigheid een familievete wordt voorkomen. Voor het opstellen ervan kun je bij een notaris terecht. 

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Certus Financieel Advies maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie